Sunday, February 24, 2013

Memory Exercise

assalammualaikum :)


mulakan ayat dengan suatu yang positif sebab aku akan bercakap tentang sisi negatif aku untuk kali ini. Ya. Perkara yang paling jelas tentang aku adalah aku mudah lupa. Aku x rasa sebab aku orang melayu,  jadi  x menjadi isu besar jika mudah lupa, kerana mereka kata melayu mudah lupa. Tidak adil pula rasanya bagi ramai lagi orang melayu yang kuat ingatan. hehe

Aku sedar, perkara yang selalu buatkan suami aku kecewa tentang aku adalah kerana hal ini. Walaupun setiap kali aku meminta maaf jika terlupa pada perkara yang sepatutnya aku ingat dan dia hanya katakan "xpe..lain kali jangan buat lagi..." dalam nada yg sangat bersabar (ini adalah kekuatan suami aku. tahniah sarah), tapi aku akan rasa gementar, sebab aku tau perkara "lagi" itu ada potensi yang besar untuk jadi. pfff~

Mak aku kata hal ini adalah hal keturunan kerana mak aku kata dia juga mudah lupa. Comel sungguh mak dengan idea tu, aku tau kenyataan itu lebih kepada untuk menjaga hati aku. Jelas sekali mak aku mudah lupa kerana usianya. Itu adalah normal untuk manusia yang meningkat usia. Tapi anak mak ini baru berusia 26 tahun. Kalaulah prof Muhaya tahu akan hal ini, pasti dia akan buat 1 sesi ceramah tentang "APA NAK JADI ANAK MUDA MUDAH LUPA". 

Sebenarnya aku sengaja wujudkan entri ini supaya aku berfikir kenapa hal ini sangat menghantui aku. jadi hal ini dapat membantu aku mencari idea untuk menulis blog, xkan lah asik nak copy paste tulisan orang letak disini. baiklah aku letak link2 blog orang saja sebagai rujukan kaaannn...

Aku fikir, perkara lemah ingatan ini terjadi akibat aku tidak fokus pada sesuatu perkara itu. Atau lebih senang dikenali sebagai 'kelam kabut lalu tidak fokus'. Selain itu, mungkin juga disebabkan aku kadang2 terminum air yang ada semut, sebab aku selalu hanya perasan air yang aku minum ada semut bila air tinggal 1/3 dari segelas yang aku minum. Hal ini juga adalah kerana aku sambil lewa tanpa perhatikan betul2 minuman itu. Jadi dapat disimpulkan disini, lemah ingatan aku adalah kerana 

1. kelam kabut lalu tidak fokus
2. minum air yang ada semut mati di dalamnya
3. sambil lewa tanpa perhatikan betul2

EXERCISE UNTUK KUATKAN INGATAN

hehe..aku sengaja buat seperti tajuk di tengah tengah entri sebab aku rasa banyak betul aku menulis di atas. Jadi untuk elakkan orang penat baca, aku letakkan point yang kononnya aku rasa orang akan fikir rugi jika tidak teruskan membaca :P

baik, ini adalah cara yang boleh digunakan untuk meningkatkan daya ingatan.

Sebelum tidur, ingat balik apa yang kita lakukan sepanjang hari. Secara detail. Bermula sejak celik mata sampailah saat kita hendak tidur. 

perkara ini akan meningkatkan daya ingatan. Hal ini telah dilakukan olen pengkaji2 dari barat.

Dan aku terfikir, Islam itu sendiri lebih dekat. Lebih lama dah mengajar kita untuk tingkatkan daya ingatan. Sebab aku ingat dari zaman aku kira aku pandai berfikir, aku selalu dengan orang kata, sebelum tidur ingat balik semua perbuatan kita. Perkara baik, perkara buruk yang kita lakukan. Muhasabah diri. Tiba tiba aku rasa mahu tukar tajuk entri kepada 'muhasabah diri' pula. hehe sungguh x istiqamah. 

baiklah sampai di sini sajalah. semoga kita dapat mengaplikasikan cara ini. berrsama kita menigkatkan daya ingatan kita, supaya menjadi muslim/muslimah yang lebih cemerlang terbilang. kbai =D 



RENUNGAN TERBAIK UNTUK KAUM WANITA BERGELAR ISTERI








Mengapa Redha suami itu adalah syurga bagimu wahai para isteri:

1. Suamimu dibesarkan oleh ibu yang mencintainya seumur hidup. Namun ketika dia dewasa, dia memilih mencintaimu yang bahkan belum tentu mencintainya seumur hidupmu, bahkan sering kali rasa cintanya padamu lebih besar daripada cintanya kepada ibunya sendiri.

2. Suamimu dibesarkan sebagai lelaki yang ditanggung nafkahnya oleh ayah dan ibunya sehingga dia meningkat dewasa. Namun sebelum dia mampu membalasnya, dia telah bertekad menanggung nafkahmu, perempuan asing yang baru sahaja dikenalinya dan hanya terikat dengan akad nikah tanpa ikatan rahim seperti ayah dan ibunya.

3. Suamimu redha menghabiskan waktunya untuk mencukupi keperluan anak-anak kamu dan dirimu. Padahal dia tahu, di sisi Allah, engkau lebih harus di hormati tiga kali lebih besar oleh anak-anak kamu berbanding dirinya. Namun tidak pernah sekalipun dia merasa iri hati, disebabkan dia mencintaimu dan berharap engkau memang mendapatkan yang lebih baik daripadanya di sisi Allah.

4. Suamimu berusaha menutupi masalahnya dihadapanmu dan berusaha menyelesaikannya sendiri. Sedangkan engkau terbiasa mengadukan masalahmu pada dia dengan harapan dia mampu memberi penyelesaian. padahal boleh sahaja disaat engkau mengadu itu, dia sedang mempunyai masalah yang lebih besar. namun tetap saja masalahmu di utamakan berbanding masalah yang dihadapi sendiri.

5. Suamimu berusaha memahami bahasa diammu, bahasa tangisanmu. sedangkan engkau kadang hanya mampu memahami bahasa lisannya saja. Itupun bila dia telah mengulanginya berkali-kali.

6. Bila engkau melakukan maksiat, maka dia akan ikut terseret ke neraka, kerana dia ikut bertanggung jawab akan maksiatmu. Namun bila dia bermaksiat, kamu tidak akan pernah di tuntut ke neraka. kerana apa yang dilakukan olehnya adalah hal-hal yang harus dipertanggung jawabkannya sendiri ...


sumber: www.halimislam.com

Tuesday, February 19, 2013

Allah sedang berbicara...



Agar keikhlasan itu boleh dirasa, datanglah segala musibah untuk berbicara, dalam bentuk yang yang di luar bayangan dan jangkaan kita. 

kerana kita manusia yang lupa, bahawa kita semua adalah hamba. Status yang menjadikan kita sentiasa layak untuk diuji, dan diperlakukan apa sahaja oleh Pemilik kita (dengan selautan hikmah). 

Musibah itu ada tujuannya.



Allah sedang berbicara kepadamu tentang SABAR dan IKHLAS. ... SABAR dan IKHLAS itulah Islam...


-Aku Terima Nikahnya 2
Bercinta  Sampai ke Syurga-

Sunday, February 17, 2013

sahabat jiwa

assalammualaikum.

dikesempatan ini saya ingin memperkenalkan sahabat jiwa saya. 


1.


Nama beliau adalah Najjia Liyana imtiaz. Nama yang bergaya, anggun dan menawan. Masih tiada mana-mana cerita di TV yg menggunakan nama sebegini. kami berkawan sejak sekolah menengah. Saya sukakan dia kerana dia cantik. Walaupun pada hakikatnya dia adalah juga seorang yang baik, mesra dan sentiasa membuat saya berasa selesa bila bersama. 
Kami juga berkongsi pengalaman dimarahi guru besar kerana menyanyi di blok sekolah ketika habis waktu sekolah. Hal ini seringkali kami ungkit sampai sekarang kerana kami tidak tahu kesalahan dalam akta apa tidak boleh menyanyi di dalam sekolah selepas habis waktu sekolah. Kami juga suka menaiki basikal bersama-sama ke sekolah secara bersaing. Hal ini menjadi isu bagi guru bahasa melayu kami pula kerana beliau naik kereta besar, saya sudah lupa kereta apa, dan beliau selalu memberikan kata-kata sinis untuk menyedarkan kami supaya tidak bersaing menaiki basikal, kereta besar susah hendak lalu. Sebenarnya banyak lagi kisah, tapi x apalah. 

Perkara yang saya paling suka tentang beliau adalah kerana dia sukakan saya. Bunyinya seperti pelik, tapi ini adalah hakikat yang buatkan saya rasa terharu. Ini adalah seperti perkara yang terjadi di dalam gambar. Gambar saya dijadikan wallpaper. Selain itu dia juga suka senyum kepada saya dan suka semua perkara yang saya suka. 

Harapan untuk najjia:  ini adalah ruangan untuk membuat ucapan. ucapan saya, semoga dia mendapat jodoh yang baik dan beriman seperti yang diharapkan. walaupun pada hakikatnya saya juga tidak tahu apa status dia yang sebenar. Kerana saya seorang yang pemalu untuk bertanya tentang kisah cinta orang. hehe 



2. 

Ini pula adalah Siti Fatimah. Rakan sekerja saya yang mempunyai saiz badan yang lebih kurang dengan saya. Tetapi dia lebih kurus, hal ini selalu mengganggu fikiran saya. Saya pun tidak tahu kenapa. Tapi saya pernah terbaca, jika ada perkara yang kita rasa tidak senang hati pada seseorang tanpa sebab, hal ini adalah kerana cemburu. Ya, mungkin sebab cemburu dengan beratnya yang cuma 45kg. tapi saya sentiasa meyakinkan diri, xapa, orang dah kawin kena berisi sikit. hehe

Baiklah berbalik kepada watak, fatimah adalah seorang yang unik pada saya. Saya selalu tertarik dengan bahasa sabahnya. Dia juga seorang yang kelakar di samping ilmu agamanya yang agak mantap sering membuat saya kagum. Perkara yang saya x boleh lupa tentang fatimah adalah ketika kami mendapat seorang patient arab, patient ini menangis dan kami sangat kaget kerana kami tidak tahu bertutur bahasa arab, tiba tiba dia kata "la tahzan" ( ini adalah tajuk buku yang popular, 'la tahzan, jangan bersedih', begini tajuknya). Tiba-tiba patient itu berhenti menangis secara perlahan-lahan, kemudian kami tertawa kerana tajuk buku sahaja mampu membantu kami berkomunikasi dengan orang asing. 

Fatimah juga seorang yang sangat jujur. Jika suka dia akan kata suka, jika x suka, dia akan kata x suka secara direct. Saya x pasti ini adalah perkara yang buatkan saya sukakan dia atau pun tidak. Kerana jelas sekali kadang-kadang saya terguris dengan jawapan jujurnya, tapi dia bersifat jujur. Sifat jujur adalah sifat Nabi kita. Jadi jelas sekali saya perlu sukakan sifat dia ini. hehe

Harapan: Oleh kerana fatimah sering berharap jodoh dia sudah dekat, saya juga berdoa agar dia dijodohkan dengan seorang yang beriman dan soleh. Walaupun dia selalu kata x mahu suami yang hensem, saya berdoa agar dia mendapat suami yang hensem seperti saya juga. hehe

baiklah sampai di sini sajalah. Nanti saya sambung lagi. 





Wednesday, February 13, 2013

Permata Buat Isteri - reply





Telah kusiapkan

Satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi
Sebagai isteri 



reply: 

telah kusiapkan
diri untuk melangkah
sepenuh jiwa menyerah
sebagai isterimu 


Untuk kau penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan 
Untuk kau hargai dengan kasih sayang 



reply:

untuk kau sambut dengan kemuliaan
seorang lelaki
untuk kau hadapi dengan ketenangan
untuk kau penuhi dengan kasih sayang




Ku ingin kau jadi wanita mulia

Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami 



reply:

kau sebagai suami dengarkan
aku sentiasa belajar mempercukupkan
sebagai isteri sejati kepada suami




Kerana engkau isteri...

Ku ingin kau mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan 
Yang kita janjikan 
Kerana kau isteriku 



reply:

Kerana engkau suami...
ku ingin kau mengerti
bahwa kita akan hadapi bersama segala di hadapan
seperti yang engkau harapkan
kerana aku isterimu..












original reply dari suara hati isteri, 

sarah.







informatif vs introvert

Bismillah...

saya kembali lagi. Dengan semangat baru. Dengan cerita-cerita yang mungkin lebih matang selepas ini. Melangkah je dari 25 tahun (ini adalah tahun impian untuk kanak-kanak perempuan berangan, konon nya paras rupa akan tahap cantik maksimum, kurus jelita, muka ala ala princess. tapi sedarlah adik-adik, timun xkan berubah menjadi ubi keledek. Aku bersyukur siapa aku sekarang). 

eh?? oh ya, inilah cara aku bercerita, melompat-lompat. ok, melangkah sahaja umur 25 tahun, bagi aku seseorang itu patut menjadi wanita matang yang tidak toleh ke belakang lagi, tidak mengenang kisah kegelapan, tidak menjadikan kenangan pahit sebagai penghalang untuk terus mencapai bahagia. cewahhh...ni lah contoh ayat matang, agaknya lah. 

Tiada post2 dahulu lagi. Aku masih mencari sebab kenapa aku membuat keputusan untuk menjadikan blog ini seperti baru dengan mendelete semua post2 terdahulu. 

Aku bercita-cita untuk menjadi seorang yang informatif di sini, kerana realitinya aku seorang yang introvert di dunia nyata. 

untuk merealisasikan impian, aku tinggalkan sesuatu yg boleh dikira informatif di sini.

1. untuk kekalkan bentuk badan yang menawan, sentiasa makan hanya 300 kcal untuk breakfast. Ingat, untuk makan pagi. 

macam mana nak tau? tanya mak mungkin beliau x dapat nak jawabkan. boleh lah cek di plastik pembalut jika makanan itu adalah roti, atau pek milo.  kalau makan mi? makan roti canai? kalau agak susah sangat nak tanya mamak kedai pun x dapat nak jawab, google je lah, kata pakai smart fon, x kan lah xboleh nak google. Lain lah macam hempon aku, mahal saje tapi internet ada bila ada wifi percuma saje. Ini adalah unik. hehe

oklah, sampai di sini sahaja untuk pembukaan blog. slamat malam =)