Sunday, February 24, 2013

Memory Exercise

assalammualaikum :)


mulakan ayat dengan suatu yang positif sebab aku akan bercakap tentang sisi negatif aku untuk kali ini. Ya. Perkara yang paling jelas tentang aku adalah aku mudah lupa. Aku x rasa sebab aku orang melayu,  jadi  x menjadi isu besar jika mudah lupa, kerana mereka kata melayu mudah lupa. Tidak adil pula rasanya bagi ramai lagi orang melayu yang kuat ingatan. hehe

Aku sedar, perkara yang selalu buatkan suami aku kecewa tentang aku adalah kerana hal ini. Walaupun setiap kali aku meminta maaf jika terlupa pada perkara yang sepatutnya aku ingat dan dia hanya katakan "xpe..lain kali jangan buat lagi..." dalam nada yg sangat bersabar (ini adalah kekuatan suami aku. tahniah sarah), tapi aku akan rasa gementar, sebab aku tau perkara "lagi" itu ada potensi yang besar untuk jadi. pfff~

Mak aku kata hal ini adalah hal keturunan kerana mak aku kata dia juga mudah lupa. Comel sungguh mak dengan idea tu, aku tau kenyataan itu lebih kepada untuk menjaga hati aku. Jelas sekali mak aku mudah lupa kerana usianya. Itu adalah normal untuk manusia yang meningkat usia. Tapi anak mak ini baru berusia 26 tahun. Kalaulah prof Muhaya tahu akan hal ini, pasti dia akan buat 1 sesi ceramah tentang "APA NAK JADI ANAK MUDA MUDAH LUPA". 

Sebenarnya aku sengaja wujudkan entri ini supaya aku berfikir kenapa hal ini sangat menghantui aku. jadi hal ini dapat membantu aku mencari idea untuk menulis blog, xkan lah asik nak copy paste tulisan orang letak disini. baiklah aku letak link2 blog orang saja sebagai rujukan kaaannn...

Aku fikir, perkara lemah ingatan ini terjadi akibat aku tidak fokus pada sesuatu perkara itu. Atau lebih senang dikenali sebagai 'kelam kabut lalu tidak fokus'. Selain itu, mungkin juga disebabkan aku kadang2 terminum air yang ada semut, sebab aku selalu hanya perasan air yang aku minum ada semut bila air tinggal 1/3 dari segelas yang aku minum. Hal ini juga adalah kerana aku sambil lewa tanpa perhatikan betul2 minuman itu. Jadi dapat disimpulkan disini, lemah ingatan aku adalah kerana 

1. kelam kabut lalu tidak fokus
2. minum air yang ada semut mati di dalamnya
3. sambil lewa tanpa perhatikan betul2

EXERCISE UNTUK KUATKAN INGATAN

hehe..aku sengaja buat seperti tajuk di tengah tengah entri sebab aku rasa banyak betul aku menulis di atas. Jadi untuk elakkan orang penat baca, aku letakkan point yang kononnya aku rasa orang akan fikir rugi jika tidak teruskan membaca :P

baik, ini adalah cara yang boleh digunakan untuk meningkatkan daya ingatan.

Sebelum tidur, ingat balik apa yang kita lakukan sepanjang hari. Secara detail. Bermula sejak celik mata sampailah saat kita hendak tidur. 

perkara ini akan meningkatkan daya ingatan. Hal ini telah dilakukan olen pengkaji2 dari barat.

Dan aku terfikir, Islam itu sendiri lebih dekat. Lebih lama dah mengajar kita untuk tingkatkan daya ingatan. Sebab aku ingat dari zaman aku kira aku pandai berfikir, aku selalu dengan orang kata, sebelum tidur ingat balik semua perbuatan kita. Perkara baik, perkara buruk yang kita lakukan. Muhasabah diri. Tiba tiba aku rasa mahu tukar tajuk entri kepada 'muhasabah diri' pula. hehe sungguh x istiqamah. 

baiklah sampai di sini sajalah. semoga kita dapat mengaplikasikan cara ini. berrsama kita menigkatkan daya ingatan kita, supaya menjadi muslim/muslimah yang lebih cemerlang terbilang. kbai =D