Sunday, February 17, 2013

sahabat jiwa

assalammualaikum.

dikesempatan ini saya ingin memperkenalkan sahabat jiwa saya. 


1.


Nama beliau adalah Najjia Liyana imtiaz. Nama yang bergaya, anggun dan menawan. Masih tiada mana-mana cerita di TV yg menggunakan nama sebegini. kami berkawan sejak sekolah menengah. Saya sukakan dia kerana dia cantik. Walaupun pada hakikatnya dia adalah juga seorang yang baik, mesra dan sentiasa membuat saya berasa selesa bila bersama. 
Kami juga berkongsi pengalaman dimarahi guru besar kerana menyanyi di blok sekolah ketika habis waktu sekolah. Hal ini seringkali kami ungkit sampai sekarang kerana kami tidak tahu kesalahan dalam akta apa tidak boleh menyanyi di dalam sekolah selepas habis waktu sekolah. Kami juga suka menaiki basikal bersama-sama ke sekolah secara bersaing. Hal ini menjadi isu bagi guru bahasa melayu kami pula kerana beliau naik kereta besar, saya sudah lupa kereta apa, dan beliau selalu memberikan kata-kata sinis untuk menyedarkan kami supaya tidak bersaing menaiki basikal, kereta besar susah hendak lalu. Sebenarnya banyak lagi kisah, tapi x apalah. 

Perkara yang saya paling suka tentang beliau adalah kerana dia sukakan saya. Bunyinya seperti pelik, tapi ini adalah hakikat yang buatkan saya rasa terharu. Ini adalah seperti perkara yang terjadi di dalam gambar. Gambar saya dijadikan wallpaper. Selain itu dia juga suka senyum kepada saya dan suka semua perkara yang saya suka. 

Harapan untuk najjia:  ini adalah ruangan untuk membuat ucapan. ucapan saya, semoga dia mendapat jodoh yang baik dan beriman seperti yang diharapkan. walaupun pada hakikatnya saya juga tidak tahu apa status dia yang sebenar. Kerana saya seorang yang pemalu untuk bertanya tentang kisah cinta orang. hehe 



2. 

Ini pula adalah Siti Fatimah. Rakan sekerja saya yang mempunyai saiz badan yang lebih kurang dengan saya. Tetapi dia lebih kurus, hal ini selalu mengganggu fikiran saya. Saya pun tidak tahu kenapa. Tapi saya pernah terbaca, jika ada perkara yang kita rasa tidak senang hati pada seseorang tanpa sebab, hal ini adalah kerana cemburu. Ya, mungkin sebab cemburu dengan beratnya yang cuma 45kg. tapi saya sentiasa meyakinkan diri, xapa, orang dah kawin kena berisi sikit. hehe

Baiklah berbalik kepada watak, fatimah adalah seorang yang unik pada saya. Saya selalu tertarik dengan bahasa sabahnya. Dia juga seorang yang kelakar di samping ilmu agamanya yang agak mantap sering membuat saya kagum. Perkara yang saya x boleh lupa tentang fatimah adalah ketika kami mendapat seorang patient arab, patient ini menangis dan kami sangat kaget kerana kami tidak tahu bertutur bahasa arab, tiba tiba dia kata "la tahzan" ( ini adalah tajuk buku yang popular, 'la tahzan, jangan bersedih', begini tajuknya). Tiba-tiba patient itu berhenti menangis secara perlahan-lahan, kemudian kami tertawa kerana tajuk buku sahaja mampu membantu kami berkomunikasi dengan orang asing. 

Fatimah juga seorang yang sangat jujur. Jika suka dia akan kata suka, jika x suka, dia akan kata x suka secara direct. Saya x pasti ini adalah perkara yang buatkan saya sukakan dia atau pun tidak. Kerana jelas sekali kadang-kadang saya terguris dengan jawapan jujurnya, tapi dia bersifat jujur. Sifat jujur adalah sifat Nabi kita. Jadi jelas sekali saya perlu sukakan sifat dia ini. hehe

Harapan: Oleh kerana fatimah sering berharap jodoh dia sudah dekat, saya juga berdoa agar dia dijodohkan dengan seorang yang beriman dan soleh. Walaupun dia selalu kata x mahu suami yang hensem, saya berdoa agar dia mendapat suami yang hensem seperti saya juga. hehe

baiklah sampai di sini sajalah. Nanti saya sambung lagi.