Friday, March 29, 2013

dan suara pun hilang....

assalammualaikum :)


hampir seminggu aku demam, hilang suara. Speech Language Pathologist yang hilang suara adalah seperti seorang architect kehilangan kedua-dua belah tangan. Seperti pemain bola yang kecederaan kaki. Seperti pekerja lab mikro yang kehilangan penglihatan.

Suara seorang SLP adalah aset paling penting. Aku sudah terfikir, jika suara aku tidak mampu pulih seperti suara asal aku, aku akan berhenti kerja dan jadi penjual bunga di bawah pokok. Tapi dengan musim hujan serta ribut petir sekarang nak jual apa-apa di bawah pokok adalah sama sekali tidak masuk akal. Hmmm...

Aku x pernah hilang suara. Jadi bila sekali terjadi, ada beberapa perkara yang aku rasa sangat terbatas. Hal ini adalah seperti:

1. Dalam sesi terapi, aku terasa seperti seorang yang sangat tidak berfungsi.

2. Aku tidak dapat telefon mak ayah aku kerana mereka tidak nampak pergerakan mulut untuk meneka apa yang aku kata.

3. Aku tidak dapat cakap I LOVE U pada suami aku.

4. Aku kena mengaji dengan cara berbisik. Dan ini sangat mengganggu keadaan pita suara aku. Sebab bila angin lalu pada pita suara aku rasa asyik mahu terbatuk.

Ini adalah antara perkara yang paling penting aku fikirkan. hmm...rasanya itu sajalah. Aku pun sudah mula terbatuk-batuk. Susah mahu menaip. Kurang senang perasaannya. Oklah sampai di sini sahaja, doakan aku :)