Monday, March 11, 2013

gosok gigi jangan selalu sangat

as salam..

baru-baru ini ada salah seorang dari rakan sekerja aku mengadu sakit gigi. Katanya gigi dia selalu rasa mengilu. Tapi bila dia mengadu pada aku, aku hanya mampu bertanya soalan selanjutnya mengenai kesakitan yang dia alami. Jarang sekali aku terus menyelesaikan masalah. -_-

Tapi rakan aku terus merujuk perkara ini kepada bos aku. Anda di luar sana jangan cuba perkara ini kerana bukan semua bos dapat menerima hal sakit gigi sebagai soalan ketika waktu kerja. Kami beruntung kerana kebanyakan masalah yang x dapat diselesaikan, bos kami mampu sekurang2nya memberikan galakan positif.

Sebenarnya ada inisiatif yang telah telah rakan aku buat sebelum jumpa bos, iaitu menggigit cincin besinya. Dengan tindakan pelik ini, agak2 korang dapat fikir x siapa rakan aku ini? hehe x pernah terfikir aku mahu menggigit besi ketika sakit gigi. Katanya kesakitan itu perlu dibumikan. Mengilu itu mungkin terdapat cas berlebihan, jadi perlukan sesuatu untuk meneutralkan cas itu seperti menyalurkan cas pada cincin yang digigitnya. Patutlah dia layak menjadi MPP di matrik Labuan dulu. Hebat sungguh pemikirannya.

Baiklah, berbalik pada bos aku tadi, dengan semangatnya dia menerangkan perkara yang mungkin menyebabkan kesakitan pada gigi rakan aku tadi..

"cek balik kandungan ubat gigi yang awak gunakan. Setiap ubat gigi ada mengandungi silika untuk memutihkan gigi. Kandungan ini lah yang berfingsi memutihkan gigi. Akibatnya gigi menjadi semakin nipis akibat kesan hakisan. dan seterusnya aku menjadi lebih sensitif"

Tiba-tiba aku pula jadi takut. Antara hobi aku adalah menggosok gigi. X tahulah kenapa. Suami aku juga turut terganggu dengan hobi aku ini. Kalau diukur entah nipis mana gigi aku pun tidak tahu. Kemudian aku tanya'

" habis tu kalau nipis nanti boleh ke dia jadi ok balik, ke dia akan semakin nipis dan akhirnya......"

"oh x...dia akan pulih semula. tapi makan masa. Kalau nak cepatkan proses atau kuatkan gigi gigitlah benda yang keras"

aku.." haa?" entah kenapa aku rasa seperti ini sangat dongeng. X kena pula rasanya gurauan ini pada ketika kami tengah serius memikirkan nasib gigi kami. Tapi dia tetap ada penjelasan

"awak fikir logik je senang. Macam mana kita nak kuatkan otot kita? dengan exercise kan? Otot perlukan sebab untuk dia membesar atau tambah kuat. Bila kita exercise, otot rasa perlu untuk dia menjadi lebih kuat untuk menampung tekanan exercise. Macam tu jugak dengan gigi. Dia perlukan sebab untuk menjadi lebih kuat seperti adanya tekanan."

begitu rupanya. Namun aku terus dihantui perasaan takut akan akibat gosok gigi secara kerap sampai sekarang. Sudah 26 tahun baru tahu akan hal ini. Seperti sudah terlambat. Esok kena beli susu. kbai.


::ini adalah bilik aku. Di situlah kejadian borak-borak selalu berlaku::