Monday, April 29, 2013

World Kidney Run

Hari ni aku sertai World Kidney Run. Bila kena keluar rumah pukul 6.30 untuk sampai di putrajaya sebelum 7.30 aku rasa macam "oh ruginya cuti aku kena bangun awal pagi". Tapi rasanya x ada pula dengar orang kata pintu rezki ditutup sekejap pada public holiday untuk memudahkan orang yang bercuti supaya tidak rasa rugi untuk tidur, ataupun bagi menghargai cuti mereka.  Jadi aku rasa aku dah ditakdirkan untuk menghargai rezki di pagi ahad hari ini. Alhamdulillah...



Ini adalah Maryam Hafsah. Aku tidaklah begitu rapat dengan dia, tapi setiap kali aku jumpa dia, bila aku balik aku selalu akan merindui dia. Aku pun x pasti mengapa begitu. Baiklah samp[ai di sini sahaja. =)

 

Tuesday, April 23, 2013

Jiran dan radio dalam kereta

"banyak pahala untuk ibu yang memasak ni kalau masak dengan cara yang betul. Bila memasak x boleh membebel. Tukar bebelan dengan zikir dan selawat. Jadi setiap suapan makanan tu akan penuh dengan keberkatan. lepas tu pulak kalau nak masak untuk suami dan anak-anak, solat tu pastikan penuh. Sia-sia rezeki yang masuk dalam perut anak-anak dan suami kalau isteri masak tapi sembahyang x jaga. X dapat berkat. Sebab tu ulamak-ulamak jarang makan luar, sebab mereka jaga sangat bab ni. Daripada was-was kat luar, lebih baik makan air tangan bini yang dah sah-sah menjaga solat.

ini bab pagi tadi yang aku sempat dengar di ikim.fm. Rumah dekat dengan hospital, sebab itu selalu kalau buka radio paling banyak aku dapat tangkap dalam 1 perenggan saja. Enjin pun x sempat panas. Tapi nak buat macam mana, petang selalu hujan. Aku trauma dengan demam. Jadi aku pilih untuk tidak berjalan lagi.

Pasti jiran sebelah rindukan aku. Selalunya bila berjalan aku akan pintas dia. Disebabkan PR aku xlah begitu baik (sebab itu aku x jadi agen insurans atau jual produk kuruskan badan) selalunya aku akan bagi salam diikuti dengan "saya jalan dulu ya".. dan disebabkan tidak mahu keadaan menjadi canggung, selalunya aku akan cuba tingkatkan kelajuan berjalan supaya aku akan lebih jauh dihadapan. Mungkin kelihatan 'tidak baik' (hanya jika dia baca entri ini) tapi ini adalah hal yang aku fikirkan lebih baik daripada aku jalan bersaing dengannya tapi aku x tahu nak cakap apa. Atau lebih tepat aku x mahu lagu kegemaran aku diganggu dengan soalan yang direka-reka untuk kurangkan rasa canggung sesama sendiri...(oh ya, kalau berjalan aku akan dengar lagu kegemaran di handphone, kalau naik kereta aku lebih insaf, dengar ikim.fm.) hehe Aku tidak mahu stress di pagi hari.. alhamdulillah Allah hadiahkan aku senyuman. Kalau x mampu nak senyum lepas ayat kedua itu pasti aku antara staf yang akan dilabel sebagai "staf lemah PR". Oh ya Jiran aku adalah staf di bahagian management. Dan beliau adalah senior staf.

Jadi apa kena mengena jiran sebelah dan ikim.fm? ya. memang tidak ada yang mengena ngena. Tapi jika difikirkan balik ada juga. Cuba fikir dari sudut positif. Bila aku naik kereta, aku akan dengan radio. Mungkin satu hari nanti aku ditakdirkan dengar tajuk perbualan "bagaimana mahu tingkatkan PR anda", jadi aku akan dapat aplikasikan hal ini kepada jiran aku.

hmm..

Aku bukanlah penulis yang berbakat. Tapi aku juga mahu kongsikan sesuatu dengan orang ramai. Aku x tahulah macam mana orang lain boleh menulis dengan begitu baik dan matlamat cerita sampai, tapi aku rasa susah. Sebab aku tulis dari hati. Tapi orang lain pun menulis dari hati, tapi jalan cerita dan mesejnya sampai. Hmm..atau aku hanya menulis apa yang terlintas. Walaupun aku sudah fikirkan isi utama apa yang mahu aku tulis, aku akan tulis sahaja perkara merapu dalam kepala aku yang keluar seiring (atau lebih tepat mendahului) dengan perkara yang sepatutnya. Maafkan aku, sebebanrnya aku cuma mahu sampaikan, Jika anda mahu kenal dan faham Islam dengan lebih jelas, dengan lah ikim.fm. Ia sangat membantu.

Baiklah sampai di sini sahaja. Selamat malam =)

Monday, April 22, 2013

selamat ulang tahun sayang (^.^)

Happy anniversary sayang (^.^)

terima kasih untuk segalanya. terima kasih untuk semua. 

x boleh tulis panjang lagi. lagi seminit nk pukul 12 mlm. nnt x ada dah 22.4.13.

k bai

Tuesday, April 9, 2013

relax tetapi kompleks

Aku tak suka menilai orang sebab aku x suka orang menilai aku. Aku suka pada perasaan neutral terhadap orang lain, perasaan tu rasa macam lapang. Aku suka.

Tapi aku ada masalah suka membaca fikiran orang. Entahlah. Mungkin sebab masa belajar dulu aku dilatih untuk memerhati semua perkara. Perhatikan tingkah laku orang, perhatikan emosi orang, perhatikan gaya bercakap orang, perhatikan cara orang respon pada kita semasa berbual. Kalau dalam klinik mungkin bagus, tentu tentu dapat membantu report aku, tapi bila terbawa-bawa dalam kehidupan seharian tu yang aku rasa akan jadi masalah. 

baiklah aku bagi contoh kat sini:

1. bila aku buka facebook, setiap satus yang aku terpandang dan terbaca, aku akan terbayang, kenapa dia keluarkan status tu, apa dia buat masa dia keluarkan status tu, apa perasaan dia bila dia keluarkan status tu. Contoh ya contoh. Serius aku akan terbayang semua tu, sampai kadang-kadang aku terbayang macam mana gaya dia taip masa tu. Sangat mengganggu, kalau 5 orang yang berbeza keluarkan status, mau penat otak aku.hm.. jadi aku berharap agar kawan-kawan facebook aku x keluarkan status yang kompleks, contohnya hal perasaan, sebab aku akan fikir lebih dalam lagi... tapi hal ini tidak boleh salahkan orang lain, sendiri yang susahkan diri.

2. Jika aku pergi seminar, aku akan terganggu untuk 10-15 minit pertama. Aku selalunya akan tengok keseluruhan pasal penceramah itu. Bila aku akan dapat rasakan sesuatu yang pelik, aku akan tumpu pada benda tersebut. Contohnya bila aku dapat rasakan perasaan neves pada suara penceramah tersebut, aku mula akan fikir bagaimana dia akan menghadapi saat itu, berapa lama dia akan ambil untuk selesaikan masalah dalamannya, mampu x dia nak habiskan talk tersebut...aaaarrgghhh...!! 

ya.. itu antara contoh. Apa yang aku fikir mungkin betul, mungkin salah. tapi selalunya betul. Masalahnya hal ini akan mengganggu fokus aku pada perkara yang sepatutnya. Nak kata perbuatan ni macam lagha, x juga. Mungkin ada baiknya, mungkin kita akan dapat menjadi seorang yang sensitif terhadap seseorang sebab kita cuba untuk bersatu dalam fikiran dan perasaan mereka (amboi macam lirik lagu), tapi akan ada masa yang terbuang di situ, dan mungkin akan memberi bebanan pada otak juga. Patutlah aku kuat makan, mungkin juga disebabkan otak kuat bekerja (selingan untuk menenangkan hati).

Jadi, itulah antara sebabnya aku seperti seorang yang perahsia, seorang yang tidak banyak bercakap, tidak terlalu terbuka, sebab aku fikir orang lain juga akan buat seperti aku buat. Sedangkan orang lain x kan buat pun macam ini, seperti menyusahkan diri sahaja.. hmm... tapi aku harap orang tidak akan takut berkawan dengan aku. Bukanlah tiap masa sangat aku terfikir, cuma elakkan berkelakuan ganjil. Lebih senang jika sentiasa bersikap relax. (ini adalah tips)

baiklah, sampai di sini sahaja. selamat malam (Di saat menulis entri ini aku tidaklah begitu tertekan pun sebenarnya dengan masalah ini, aku sekarang tengah berusaha habiskan sayur yang aku terlebih masak sambil minum teh secara relax..hehehe)