Tuesday, April 23, 2013

Jiran dan radio dalam kereta

"banyak pahala untuk ibu yang memasak ni kalau masak dengan cara yang betul. Bila memasak x boleh membebel. Tukar bebelan dengan zikir dan selawat. Jadi setiap suapan makanan tu akan penuh dengan keberkatan. lepas tu pulak kalau nak masak untuk suami dan anak-anak, solat tu pastikan penuh. Sia-sia rezeki yang masuk dalam perut anak-anak dan suami kalau isteri masak tapi sembahyang x jaga. X dapat berkat. Sebab tu ulamak-ulamak jarang makan luar, sebab mereka jaga sangat bab ni. Daripada was-was kat luar, lebih baik makan air tangan bini yang dah sah-sah menjaga solat.

ini bab pagi tadi yang aku sempat dengar di ikim.fm. Rumah dekat dengan hospital, sebab itu selalu kalau buka radio paling banyak aku dapat tangkap dalam 1 perenggan saja. Enjin pun x sempat panas. Tapi nak buat macam mana, petang selalu hujan. Aku trauma dengan demam. Jadi aku pilih untuk tidak berjalan lagi.

Pasti jiran sebelah rindukan aku. Selalunya bila berjalan aku akan pintas dia. Disebabkan PR aku xlah begitu baik (sebab itu aku x jadi agen insurans atau jual produk kuruskan badan) selalunya aku akan bagi salam diikuti dengan "saya jalan dulu ya".. dan disebabkan tidak mahu keadaan menjadi canggung, selalunya aku akan cuba tingkatkan kelajuan berjalan supaya aku akan lebih jauh dihadapan. Mungkin kelihatan 'tidak baik' (hanya jika dia baca entri ini) tapi ini adalah hal yang aku fikirkan lebih baik daripada aku jalan bersaing dengannya tapi aku x tahu nak cakap apa. Atau lebih tepat aku x mahu lagu kegemaran aku diganggu dengan soalan yang direka-reka untuk kurangkan rasa canggung sesama sendiri...(oh ya, kalau berjalan aku akan dengar lagu kegemaran di handphone, kalau naik kereta aku lebih insaf, dengar ikim.fm.) hehe Aku tidak mahu stress di pagi hari.. alhamdulillah Allah hadiahkan aku senyuman. Kalau x mampu nak senyum lepas ayat kedua itu pasti aku antara staf yang akan dilabel sebagai "staf lemah PR". Oh ya Jiran aku adalah staf di bahagian management. Dan beliau adalah senior staf.

Jadi apa kena mengena jiran sebelah dan ikim.fm? ya. memang tidak ada yang mengena ngena. Tapi jika difikirkan balik ada juga. Cuba fikir dari sudut positif. Bila aku naik kereta, aku akan dengan radio. Mungkin satu hari nanti aku ditakdirkan dengar tajuk perbualan "bagaimana mahu tingkatkan PR anda", jadi aku akan dapat aplikasikan hal ini kepada jiran aku.

hmm..

Aku bukanlah penulis yang berbakat. Tapi aku juga mahu kongsikan sesuatu dengan orang ramai. Aku x tahulah macam mana orang lain boleh menulis dengan begitu baik dan matlamat cerita sampai, tapi aku rasa susah. Sebab aku tulis dari hati. Tapi orang lain pun menulis dari hati, tapi jalan cerita dan mesejnya sampai. Hmm..atau aku hanya menulis apa yang terlintas. Walaupun aku sudah fikirkan isi utama apa yang mahu aku tulis, aku akan tulis sahaja perkara merapu dalam kepala aku yang keluar seiring (atau lebih tepat mendahului) dengan perkara yang sepatutnya. Maafkan aku, sebebanrnya aku cuma mahu sampaikan, Jika anda mahu kenal dan faham Islam dengan lebih jelas, dengan lah ikim.fm. Ia sangat membantu.

Baiklah sampai di sini sahaja. Selamat malam =)