Tuesday, April 9, 2013

relax tetapi kompleks

Aku tak suka menilai orang sebab aku x suka orang menilai aku. Aku suka pada perasaan neutral terhadap orang lain, perasaan tu rasa macam lapang. Aku suka.

Tapi aku ada masalah suka membaca fikiran orang. Entahlah. Mungkin sebab masa belajar dulu aku dilatih untuk memerhati semua perkara. Perhatikan tingkah laku orang, perhatikan emosi orang, perhatikan gaya bercakap orang, perhatikan cara orang respon pada kita semasa berbual. Kalau dalam klinik mungkin bagus, tentu tentu dapat membantu report aku, tapi bila terbawa-bawa dalam kehidupan seharian tu yang aku rasa akan jadi masalah. 

baiklah aku bagi contoh kat sini:

1. bila aku buka facebook, setiap satus yang aku terpandang dan terbaca, aku akan terbayang, kenapa dia keluarkan status tu, apa dia buat masa dia keluarkan status tu, apa perasaan dia bila dia keluarkan status tu. Contoh ya contoh. Serius aku akan terbayang semua tu, sampai kadang-kadang aku terbayang macam mana gaya dia taip masa tu. Sangat mengganggu, kalau 5 orang yang berbeza keluarkan status, mau penat otak aku.hm.. jadi aku berharap agar kawan-kawan facebook aku x keluarkan status yang kompleks, contohnya hal perasaan, sebab aku akan fikir lebih dalam lagi... tapi hal ini tidak boleh salahkan orang lain, sendiri yang susahkan diri.

2. Jika aku pergi seminar, aku akan terganggu untuk 10-15 minit pertama. Aku selalunya akan tengok keseluruhan pasal penceramah itu. Bila aku akan dapat rasakan sesuatu yang pelik, aku akan tumpu pada benda tersebut. Contohnya bila aku dapat rasakan perasaan neves pada suara penceramah tersebut, aku mula akan fikir bagaimana dia akan menghadapi saat itu, berapa lama dia akan ambil untuk selesaikan masalah dalamannya, mampu x dia nak habiskan talk tersebut...aaaarrgghhh...!! 

ya.. itu antara contoh. Apa yang aku fikir mungkin betul, mungkin salah. tapi selalunya betul. Masalahnya hal ini akan mengganggu fokus aku pada perkara yang sepatutnya. Nak kata perbuatan ni macam lagha, x juga. Mungkin ada baiknya, mungkin kita akan dapat menjadi seorang yang sensitif terhadap seseorang sebab kita cuba untuk bersatu dalam fikiran dan perasaan mereka (amboi macam lirik lagu), tapi akan ada masa yang terbuang di situ, dan mungkin akan memberi bebanan pada otak juga. Patutlah aku kuat makan, mungkin juga disebabkan otak kuat bekerja (selingan untuk menenangkan hati).

Jadi, itulah antara sebabnya aku seperti seorang yang perahsia, seorang yang tidak banyak bercakap, tidak terlalu terbuka, sebab aku fikir orang lain juga akan buat seperti aku buat. Sedangkan orang lain x kan buat pun macam ini, seperti menyusahkan diri sahaja.. hmm... tapi aku harap orang tidak akan takut berkawan dengan aku. Bukanlah tiap masa sangat aku terfikir, cuma elakkan berkelakuan ganjil. Lebih senang jika sentiasa bersikap relax. (ini adalah tips)

baiklah, sampai di sini sahaja. selamat malam (Di saat menulis entri ini aku tidaklah begitu tertekan pun sebenarnya dengan masalah ini, aku sekarang tengah berusaha habiskan sayur yang aku terlebih masak sambil minum teh secara relax..hehehe)