Sunday, May 26, 2013

Anak

Tahukah anda,

walaupun aku nampak cool, tapi pasti ada perkara yang aku akan selalu fikirkan. Kali ini aku akan terus terang apa yang aku rasa tentang "anak".

Untuk pasangan yang dah kahwin, selain daripada belanja bulanan, anak adalah isu yang penting. 

Usia perkahwinan aku sudah lebih dari setahun. Tapi masih belum ada rezki. Tapi kami jauh. Jumpa pun 2 minggu sekali. Tapi apa boleh buat? hal anak ni memang termasuk dalam bab "rezki". Cuma orang kisah bila "anak" adalah hasil usaha yang datang dari pasangan secara biologi, Padahal sama saja kes nak kumpul duit nak jadi kaya, ada masanya tunggu 5-6 tahun baru dapat rezki beli kereta mewah. Rezki, semua rezki. Sekali lagi, anak itu juga adalah rezki macam harta yang kita cari. 

Allah x pernah janji setiap yang berkahwin akan ada anak. Allah x pernah berjanji dalam tempoh terdekat berkahwin akan mengandung. Jadi kenapa persoalkan perkara yang tidak dijanjikan?

Inilah masa untuk guna akal dan fikiran untuk usaha, berikhtiar. Bersangka baik dengan Allah, kerana Allah akan berikan hambaNya sesuatu mengikut perkara yang diyakini hambaNya. Sebab tu ada lagu "jika kau fikirkan kau boleh, kau pasti boleh melakukan..". 

Cuma masa. Kalau Siti Nurhaliza ambil masa berbelas tahun untuk sampai tahap kejayaan sekarang ni, kenapa dia nak rasa lama bila baru beberapa tahun kahwin belum ada anak? rezki semua tu rezki. 


Cuma..

aku harap fitry bukan seperti ashraf muslim. hehe... 

Abang, kita jangan mengalah ye. Ujian yang dibalas dengan sabar akan dibalas balik dengan perkara lebih baik 1 masa nanti... yang ni jangan risau, ini memang Allah dah janji :')