Monday, May 13, 2013

kasih sayang #edisi mak dan ayah

Antara perbezaan ketara antara mak dan ayah aku adalah cara mereka berbual di telefon. Tapi kadang-kadang aku tidak tahu sama ada perbualan dengan ayah di telefon boleh dipanggil "perbualan" ataupun sekadar panggilan telefon untuk menjawab soalan.

Tapi yang paling unik adalah sejak ayah aku pandai menjaga handphone daripada tidak hilang, boleh katakan setiap hari aku akan dapat panggilan telefon daripada ayah aku.

Selalunya panggilan telefon daripada ayah aku akan disusulai dengan soalan sahaja. Setiap kali aku menjawab sealan, aku akan terus disusuli dengan soalan lain. Namun soalan-soalan itu jarang sekali lebih daripada lima soalan. Antara soalan wajib adalah

"sarah buat apa tu?"
"hari ni sihat ke?"
"kerja ke hari ni?"
"Sana hujan ke?"
ok lah ye.    ----> terus letak telefon.

Soalan pertama dan kedua tu mungkin seperti soalan harian yang biasa. Namun bagi soalan hari ini kerja atau tidak itu seperti ada sesuatu yang tidak kena. Adakah ayah aku fikir aku selalu tidak pergi kerja? Tapi bila difikirkan secara positif mungkin ayah aku maksudkan "kerja hari ni ikhlas ke ataupun lebih banyak buat benda lain yang tidak berkaitan. Jika banyak buat perbuatan lagha itu sama seperti tidak bekerja". Mungkin jugalah. Dan soalan wajib yang terakhir mengenai cuaca itu pun aku rasa agak unik. Mungkin disebabkan itu adalah isu utama buat masa ini. Hujan dan banjir yang kerap di KL. Nampaknya ayah aku sangat update tentang isu di tempat anaknya. Tapi kadang-kadang aku rasa sedikit kecewa sebab aku tidak sempat membalas pertanyaan kepada beliau. Aku selalu terfikir, mungkinkah ayah aku berasa malu untuk becakap di telefon dengan anak beliau? ataupun beliau berasa kekok kerana tak banyak topik yang boleh dibincangkan? hehe..

Berbeza dengan mak aku, setiap kali telefon akan ada isu berbangkit yang berlainan. Hebat sungguh. Hari ini boleh bercerita tentang harga barang dapur, esok bercerita tentang virus demam yang mudah merebak dan lambat mahu sembuh, esoknya lagi bercakap perihal adik aku yang malas membuat ulangkaji sedangkan SPM sudah dekat. Bila ditanya 1 soalan, mak aku seperti sudah sedia dengan teks jawapan yang kadang-kadang ada fakta. Menarik betul. Tapi aku berharap fakta itu bukan dari TV3.. hehe

Itulah antara perkara yang boleh buat aku tersenyum bila aku fikir pasal ibu bapa aku bila jauh. Hari ini mungkin aku boleh dengar soalan-soalan, bebelan mereka di telefon, esok lusa mungkin tidak. Sementara masih ada aku perlu usaha untuk membahagiakan mereka. Ingatlah, Allah SWT jadikan kedua ibubapa untuk kita berbuat baik keatas mereka dalam apa jua keadaan sekalipun. :)



p/s:  ibu mertua aku sangat suka berborak-borak mengenai semua perkara. Aku sering terhibur dengan cerita-cerita beliau. Ayah mertua aku pula agak pendiam tetapi selalu bertanya hal-hal yang berkaitan tentang kerja aku. Tapi mereka sangat penyayang dan mengambil berat. Inilah antara anugerah terbaik buat aku. :)