Monday, June 24, 2013

Friday, June 21, 2013

Earphone dan tuan businessman

Lokasi: kedai mamak
Situasi: Segelas air di tepi meja, seorang.

Kalau tuan sedang guna earphone untuk bercakap di telefon, pastikan tuan kurangkan guna pergerakan tangan mahupun badan. Apa lagi jika tuan guna earphone yang canggih, seperti tidak kelihatan pula tuan sedang pakai earphone.

Rasa pelik pula lihat orang bercakap telefon menggunakan earphone dengan pergerakan tangan sekali. Sekali lihat seperti orang sedang buat latihan perbahasan, takpun latihan pidato.

Thursday, June 20, 2013

Sudah bagi lalu, dia buat x tahu pula

Baru-baru ini aku perasan, memang benar zaman ini sudah terbalik. Apabila kita berbuat baik, kadang-kadang sampai orang berasa curiga sebab mungkin jarang sangat untuk orang berbuat baik.

Ada suatu hari aku terdengar seorang penceramah ni kata, kalau boleh cari kebaikan pada satu hari untuk kita lakukan. Katanya seperti membayarkan tol untuk 1 kenderaan di belakang sebagai sedekah secara ikhlas. hehe aku ni sementara nak cari duit sampai tol pun kadang-kadang membebel-bebel kena bayar tol, apa lagi mahu bayarkan orang lain. hehee

Jadi aku cuba inisiatif lain seperti cuba memberi laluan pada kereta di simpang untuk masuk ke jalan utama. Gambaran adalah seperti ini:



Bila aku nekad untuk memberi laluan pada kenderaan dari simpang untuk masuk ke laluan utama, kebanyakan pemandu masih lagi menunggu (sambil mata kearah kenderaan yang beratur panjang) sehingga wujud jurang yang logik untuk mereka masuk. Aku yang sudah berhenti sekejap untuk beri laluan ni mereka pandang pun tidak. Jadi aku buat kesimpulan, mereka ini seperti rasa tidak masuk akal untuk memberi orang lalu ketika tengah beratur sesak. Masalahnya bukan sekali, 3-4 kali juga aku cuba. Akhirnya kadang-kadang aku pula di hon orang belakang. Akhirnya niat berbuat baik aku berakhir dengan perasaan bengang dihon orang belakang. Itu 1 hal. 1 hal lagi bila mengenangkan pemandu yang tidak menghargai kebaikan yang orang lain lakukan...hmmm

tapi tidak boleh juga salahkan mereka. Di 'zaman jarang sangat orang berbuat kebaikan' ni, memang kita rasa tidak yakin pula pada orang yang berbuat kebaikan kadang-kadang.

Aku cuba bayangkan kalau semua orang berusaha membuat sekurang-kurangnya 1 kebaikan untuk 1 hari pada orang lain.........hmm Indahnya dunia :)

Wednesday, June 12, 2013

bila sudah senang....

Bila ada yang lebih senang, akan dilupakan perkara yang lebih susah. Sebagai contoh, sebelum ini aku pergi kerja berjalan kaki, sihat betul rasanya. Walaupun makan banyak, tapi hati sentiasa senang kerana kononnya sudah exercise pergi dan balik kerja. Tapi sejak aku naik kereta (punca daripada hujan petang yang tidak diduga), rasanya macam tak mungkin untuk aku berjalan kaki lagi. Walaupun sekarang panas secara konsisten di waktu petang, aku sentiasa mencari alasan untuk tidak berjalan. Contohnya aku fikir nanti banyak sedut asap kenderaan yang kotor. hehe lihatlah betapa liciknya aku. Memperdayakan diri sendiri.

itu hanya sekadar mukadimah. 

perkara yang lebih aku ingin tekankan adalah kenapa blog aku kelihatan terabai. Sejak ada instagram, aku rasa lebih seronok mengarut di situ. Walaupun orang hanya berminat untuk tunjuk gambar di situ, kadang-kadang penerangan pada gambar aku lebih panjang berbanding saiz gambar. heheee...

Jadi aku perlu fikirkan sesuatu supaya blog ini tidak akan terbiar selamanya. Itu sahaja yang ada dalam kepala aku sekarang. Aku mahu pasang cadar sebenarnya tadi. entah kenapa aku di sini. ok selamat malam.. ;)


Monday, June 10, 2013

cincin

 
 
 
Runsing aku. Tak boleh buat kerja. Sekarang lunch hour. Rasa nak balik rumah. Tapi jalan jam.
 
Hati tak tenteram.
 
cincin nikah aku tertinggal di rumah T_T
 
Aku tak tahulah macam mana nilai cincin kahwin bagi setiap orang yang dah berkahwin.
 
Tapi aku ada tabiat akan tengok cincin aku sebelum hari aku berakhir. Sebelum tidur contohnya.
 
Jadi sekarang aku sangat rindukan dia (cincin).
 
Ya Allah...Kau peliharalah dia untuk ku..amin ..