Thursday, June 20, 2013

Sudah bagi lalu, dia buat x tahu pula

Baru-baru ini aku perasan, memang benar zaman ini sudah terbalik. Apabila kita berbuat baik, kadang-kadang sampai orang berasa curiga sebab mungkin jarang sangat untuk orang berbuat baik.

Ada suatu hari aku terdengar seorang penceramah ni kata, kalau boleh cari kebaikan pada satu hari untuk kita lakukan. Katanya seperti membayarkan tol untuk 1 kenderaan di belakang sebagai sedekah secara ikhlas. hehe aku ni sementara nak cari duit sampai tol pun kadang-kadang membebel-bebel kena bayar tol, apa lagi mahu bayarkan orang lain. hehee

Jadi aku cuba inisiatif lain seperti cuba memberi laluan pada kereta di simpang untuk masuk ke jalan utama. Gambaran adalah seperti ini:



Bila aku nekad untuk memberi laluan pada kenderaan dari simpang untuk masuk ke laluan utama, kebanyakan pemandu masih lagi menunggu (sambil mata kearah kenderaan yang beratur panjang) sehingga wujud jurang yang logik untuk mereka masuk. Aku yang sudah berhenti sekejap untuk beri laluan ni mereka pandang pun tidak. Jadi aku buat kesimpulan, mereka ini seperti rasa tidak masuk akal untuk memberi orang lalu ketika tengah beratur sesak. Masalahnya bukan sekali, 3-4 kali juga aku cuba. Akhirnya kadang-kadang aku pula di hon orang belakang. Akhirnya niat berbuat baik aku berakhir dengan perasaan bengang dihon orang belakang. Itu 1 hal. 1 hal lagi bila mengenangkan pemandu yang tidak menghargai kebaikan yang orang lain lakukan...hmmm

tapi tidak boleh juga salahkan mereka. Di 'zaman jarang sangat orang berbuat kebaikan' ni, memang kita rasa tidak yakin pula pada orang yang berbuat kebaikan kadang-kadang.

Aku cuba bayangkan kalau semua orang berusaha membuat sekurang-kurangnya 1 kebaikan untuk 1 hari pada orang lain.........hmm Indahnya dunia :)