Tuesday, July 30, 2013

Bangun sahur pukul 6.30. Nice.

Assalammualaikum. Salam 10 Ramadhan terakhir =)  tapi sempat juga update blog..hee

Ramadha semakin menghilang. kalau masa kecil-kecil makin nak dekat raya makin seronok sampai lupa apa yang dituntut untuk bulan ramadhan. Sebenarnya entah tahu entah tidak tentang ramadhan pada masa tu. -_-"

Kalau orang bercerita pengalaman berpuasa masa kecil, aku betul-betul tak mampu nak ingat apa perkara pelik atau perkara nakal yang aku lakukan semasa bulan puasa. Plain betul zaman kanak-kanak aku. Umur berapa mula puasa pun aku tidak tahu. Aku langsung tak ada kenangan mula-mula puasa. Pelik juga. Atau pun mungkin kerana aku ketua kelas sejak dari masuk sekolah rendah, jadi aku puasa seperti orang dewasa sahaja dengan harapan akan menjadi contoh pada murid yang lain. Cewah.. bergaya sungguh cakap begini :D

Tak apalah. Itu tidak penting. Yang pasti, bila sudah bekerja, perkara yang paling aku takut adalah aku tidak terbangun sahur. Semalam adalah hari pertama aku tidak bangun sahur. entahlah mungkin balasan pada aku kerana ambil cuti pada hari isnin untuk membeli belah persiapan raya..hehe

Ok lah, aku mahu tidur. Trauma sungguh...

Teruskan beribadah, tingkatkan usaha mengejar rahmat Allah di bulan Ramadhan. selamat malam =)

Thursday, July 25, 2013

Sunday, July 21, 2013

Doa 1


Berdoalah pada pagi ini...

Dengan lafaz بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

" Ya ALLAH...Berilah aku kekuatan ketika rapuh...berilah aku petunjuk ketika keliru...berilah aku cahaya ketika dalam kegelapan...semoga hari ini lebih baik dari semalam...semoga hari ini penentu yang lebih baik untuk hari esok...Ya ALLAH..Ya RAHMAN...Ya RAHIM....Aamiin ya Rabbal'alamin."” ”

Thursday, July 18, 2013

Pelihara aku untuk dia Ya Rabb..

aku ada di sini memerhati
 
aku tak hilang
 
aku tak menyendiri
 
kalau dulu aku sendiri, aku tidak kisah diperhati

kini aku seorang isteri
 
saat ditinggalkan suami untuk mencari rezeki
 
aku perlu belajar sendiri
 
untuk menjadi isteri
 
isteri
 
mudah mendapat pahala
 
lebih mudah mendapat dosa
 
kalau betul sayang suami
 
aku perlu jaga diri
 
walaupun sendiri
 
aku akan belajar menjadi isteri
 
yang menyantuni dan menyenangi
 
melindungi diri dari catatan kiri
 
kerana aku sayang suami
 
tak akan menambah saham kirinya di sana nanti
 
salam jumaat =)
 

saiz S lagi??

pada suatu petang saya mengajak suami saya pergi ke suatu tempat untuk membeli sehelai jubah (bukan nama pakaian sebenar) kerana jubah saya tidak dijumpai lagi walaupun almari cuma ada 1. Pelik juga saya memikirkannya. Mana mungkin pencuri masuk ke rumah semata untuk mencuri jubah. Tidak masuk akal.

Jadi selepas kerja saya terus pergi ke pusat membeli belah. Hari itu hari sabtu. Saya juga agak berasa penat ketika itu kerana saya bekerja separuh hari pada hari sabtu. Hal ini membuatkan saya kadang-kadang agak tertekan. Tapi cuma kadang-kandang kerana memikirkan saya guna juga duit gaji setiap bulan. Saya mengalah bila saya sering terbaca mengenai keberkatan duit gaji.

Baiklah. Sampai sahaja di sana, kami terus kepada matlamat kami tanpa terpengaruh dengan godaan benda-benda menarik yang lain. Cantik-cantik betul jubah sekarang. Lagi-lagi yang dibawa terus dari negara-negara arab. Lalu saya pun berkenan dan mencuba. Katanya free size. Tapi hampa. Ternyata saiz mereka di sana sangat tidak relevan dengan saiz orang Malaysia.

Mahu tidak mahu saya terpaksa cari jubah biasa-biasa saja. Setelah mencuba, saya dapati kecil juga badan saya ini. Sudahlah tidak tinggi, kecil pula tu. Tidaklah kecil sangat, saiz Lisa Surihani mungkin. heh heh heh..
Yang kelihatan kemas dan terletak pada badan saya adalah saiz S. Sudah di bahagian buatan Malaysia pun masih kena cari yang paling kecil. Hairan juga memikirkannya. Kadang-kadang saya berharap saya bertambah tinggi, tapi tidak mungkin kerana saya suda melepasi tahap tumbesaran.

Namun saya bersyukur kerana saya tidak membesar, dalam erti kata lain, saya masih belum perlu memikirkan produk pelansingan yang mana harus saya ambil. Saya juga bersyukur dengan diri saya yang tidak tinggi kerana kadang-kadang saya memang gayat melihat perempuan tinggi. tak tahulah kenapa.

Sampai di sini sajalah. Banyak pengajaran yang boleh di ambil dari cerita saya ini. Saya tidak akan beritahu apa dia, cuba fikirkan sendiri. ;P

Monday, July 15, 2013

mari ber Ramadhan =)

"sembahyang jemaah ni lain. Kena rapat-rapat. Kan imam selalu pesan rapatkan saf rapatkan saf bila nak mula sembahyang. Kalau sembahyang sorang memang tak payah nak fikir rapat ke mana-mana. Tak payah nak rapat ke dinding ke pintu ke apa. Berdiri tengah-tengah lapang pun tak apa"

kata Laili Nur Fatma (bukan nama sebenar) kepada Zahirah Farisya (bukan nama sebenar).

Zahirah Farisya pun menjawab.. " yelah... betul tu. Mungkin orang sekarang tak tahan panas rapat-rapat sebab biasa ada aircond kat rumah. Tak pun kalau penuhkan saf depan, terpisahla dari kawan. Tak boleh nak borak lagi."

Laili Nur Fatma menjawab dengan selamba "diorang pergi terawih ni ingat macam hang out ramai-ramai dengan kawan ke main borak-borak 1 kumpulan?" 

"entah. yang itu aku tak tahu. Hang tanya la depa yang dok kalut asyik update status nak mencari bakal imam tapi syarat sembahyang jemaah pun tak khatam lagi"

lalu mereka berlalu pulang ke rumah masing-masing tanpa singgah ke bazaar ramadhan kerana makanan di bazaar sumpah mahal. Habis cerita. 

Selamat menunaikan ibadah, hargailah anugerah Ramadhan dari Allah SWT untuk kita semua. Wallauhhualam =)

Sunday, July 14, 2013

Monday, July 8, 2013

WE ALL WANT TO BE UNDERSTOOD: INTROVERTED.

This is just me.
 
 
 
 
 
 
 
 

voiceless therapist

ya Allah ya Tuhan ku... kembalikanlah suaraku........................ :'(

Friday, July 5, 2013

oh mentuaku~~~~~~~

Alhamdulillah esok sudah sabtu. Ada lagi 6 hari untuk suami aku pulang ke pangkuan..hehe Sekarang ni rasa mahu bercakap pasal suami sahaja, mungkin ini musim orang kahwin, jadi aku selalu rindukan saat kami dinikahkan bila aku tengok gambar-gambar orang kahwin. Jadi kawan-kawan jika sudah bersedia berkahwinlah, bahagianya susah nak cerita, kena kahwin dulu baru tahu..hihihi...


Kali ini sebagai penghargaan kepada keluarga mentua, aku akan bercakap tentang keluarga mentua aku. Aku bersyukur, aku bukan orang yang dipilih untuk berhadapan dengan keluarga mentua yang banyak kerenah. Aku rasa mentua aku sayangkan aku. Memanglah bunyi nya seperti riak, tapi aku dapat rasakan..hehe Ataupun mungkin tindak balas secara automatik apabila kita sayangkan orang, orang lain akan sayangkan kita juga. Rasanyalah. 

Orang selalu kata, kena pandai ambil hati mentua. Tak tahulah apa usaha aku untuk ambil hati mentua sampai saat ni, kadang-kadang aku sendiri tidak sedar apa yang aku lakukan biila bersama mentua. adakah menjadi diri sendiri juga membantu kita untuk disayangi? yang ini aku tidak pasti. Aku juga tidak rasa mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk menanamkan rasa sayang kepada aku, sebab aku rasa semua berjalan secara natural. Apa yang aku nak sampaikan ni sebenarnya, masih tidak jelas bukan? hahaha... entahlah. 


Baiklah, sebenarnya aku rasa untuk berperasaan neutral adalah penting untuk kita tidak merasa tertekan, atau terlalu bersungguh sehingga penat, atau terlalu berhati-hati sehingga rasa beku di atas kerusi. Yang ini aku tahulah,sebab awal-awal dulu aku begini. hehe.. Aku rasa dengan bersikap neutral, orang akan lebih berasa selesa dengan kita. Contohnya, bila ibu mentua aku masak, beliau jarang bagi aku masak sekali, cuma potong-potong sajalah, jadi aku akan mainkan watak sebagai pencerita. Yang ini berjaya untuk kes mentua aku. Mentua yang lain belum tentu jalan dengan cara ni. tapi tak apa, boleh berexperiment. Macam kakak aku yang tackle ibu mentua dengan belajar capati. hahahhahahahha... ok maafkan aku terlalu bersungguh ketawa.. 


Jadi, begitulah ceritanya. Sikit saja..hehe  Kepada yang ingin berkahwin, yang sudah berkahwin, sayangilah keluarga mentua anda seperti keluarga anda sendiri =)


keluarga suami =)





Bersyukurlah...

 
 
Allah SWT berfirman,
 
 Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu, "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya! jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.
 
(surah Ibrahim 14: 7)

Tuesday, July 2, 2013

Keperluan atau kehendak?

Sesekali teringatkan si suami, tersenyum-senyum aku sorang. 
 
Bila bershopping, dia selalu ajar tentang kehendak dan keperluan, barulah akal wanita aku ni jadi rasional sikit. hehe
 
Perempuan ni kalau tak tahu nak beza mana kehendak, mana keperluan, memang mengundang bala.
 
itulah antara sebabnya aku rasa beruntung jadi isteri dia :)