Friday, July 5, 2013

oh mentuaku~~~~~~~

Alhamdulillah esok sudah sabtu. Ada lagi 6 hari untuk suami aku pulang ke pangkuan..hehe Sekarang ni rasa mahu bercakap pasal suami sahaja, mungkin ini musim orang kahwin, jadi aku selalu rindukan saat kami dinikahkan bila aku tengok gambar-gambar orang kahwin. Jadi kawan-kawan jika sudah bersedia berkahwinlah, bahagianya susah nak cerita, kena kahwin dulu baru tahu..hihihi...


Kali ini sebagai penghargaan kepada keluarga mentua, aku akan bercakap tentang keluarga mentua aku. Aku bersyukur, aku bukan orang yang dipilih untuk berhadapan dengan keluarga mentua yang banyak kerenah. Aku rasa mentua aku sayangkan aku. Memanglah bunyi nya seperti riak, tapi aku dapat rasakan..hehe Ataupun mungkin tindak balas secara automatik apabila kita sayangkan orang, orang lain akan sayangkan kita juga. Rasanyalah. 

Orang selalu kata, kena pandai ambil hati mentua. Tak tahulah apa usaha aku untuk ambil hati mentua sampai saat ni, kadang-kadang aku sendiri tidak sedar apa yang aku lakukan biila bersama mentua. adakah menjadi diri sendiri juga membantu kita untuk disayangi? yang ini aku tidak pasti. Aku juga tidak rasa mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk menanamkan rasa sayang kepada aku, sebab aku rasa semua berjalan secara natural. Apa yang aku nak sampaikan ni sebenarnya, masih tidak jelas bukan? hahaha... entahlah. 


Baiklah, sebenarnya aku rasa untuk berperasaan neutral adalah penting untuk kita tidak merasa tertekan, atau terlalu bersungguh sehingga penat, atau terlalu berhati-hati sehingga rasa beku di atas kerusi. Yang ini aku tahulah,sebab awal-awal dulu aku begini. hehe.. Aku rasa dengan bersikap neutral, orang akan lebih berasa selesa dengan kita. Contohnya, bila ibu mentua aku masak, beliau jarang bagi aku masak sekali, cuma potong-potong sajalah, jadi aku akan mainkan watak sebagai pencerita. Yang ini berjaya untuk kes mentua aku. Mentua yang lain belum tentu jalan dengan cara ni. tapi tak apa, boleh berexperiment. Macam kakak aku yang tackle ibu mentua dengan belajar capati. hahahhahahahha... ok maafkan aku terlalu bersungguh ketawa.. 


Jadi, begitulah ceritanya. Sikit saja..hehe  Kepada yang ingin berkahwin, yang sudah berkahwin, sayangilah keluarga mentua anda seperti keluarga anda sendiri =)


keluarga suami =)