Thursday, September 12, 2013

Mak Ayah

Kadang-kadang aku terfikir macam mana orang yang berhadapan dengan ibu bapa yang tak berapa elok. Maksud aku kalau mak ayah berperangai tak macam mak ayah yang sepatutnya.

Kalau aku lah, memang dah keluar status derhaka 24 jam.

Mak ayah kita sekarang, mungkin jauh lebih baik daripada mak ayah yang aku bayangkan ni. Tapi bukan sebab kita bertuah dapat diorang, cuma kita tak sekuat anak-anak mereka untuk diuji.

Allah dah sukat, kita tak mampu. Jadi Dia bagi kita yang lebih mudah.

Kerana bukan apa, seteruk-teruk mak ayah, se-brutal mana mereka, itu antara mereka dengan Allah. Tanggungjawab kita sebagai anak takkan pernah berbeza, tak ada level untuk tahap tanggungjawab terhadap mereka.

Kalau kita perlu bertanggungjawab dan hormat dari a-z, mereka yang kurang bernasib baik pun sama sahaja a-z.

Jadi lahirkanlah rasa bersyukur kita pada mereka walau siapa pun mereka.

Ingat tanggungjawab kita sebagai anak akan tetap dituntut. WALAU SIAPA PUN MEREKA.

Benar. Bukan mereka yang memberi nyawa.
Bukan mereka yang memberi hidup.
Tapi mereka adalah erti hidup.

Mak ayah. Selamat hari ibubapa. Setiap hari.

Kepada mak ayah mentua, anda juga adalah sangat terhebat kerana suami saya seperti suami idaman, yang menjaga seperti saya puteri.

Terima kasih ALLAH.

                                                        -sarah-