Thursday, October 16, 2014

Bila kau ada anak - Part 2

Bila kau dah ada anak,

Kau akan belajar banyak benda. Kau akan berubah ke arah yang lebih baik. Kau akan belajar tentang sabar, tentang tolak ansur, tentang ambil berat, tentang cara nak buat orang lain gembira, tentang pengorbanan, lebih daripada apa yang kau akan belajar masa hanya ada suami.

Sebab tu, anak ni rezeki.

Sebab tu, anak tu pengikat kasih suami isteri.

Sebab tu, jaga anak bukan jaga suka hati.

Sebab tu, AKU BERENTI KERJA. HAHAHAHAHA...

aku tak kisah. Rezeki ada kat mana-mana.

Kan?

Ok lah. Qailullah jom. Kejap lagi zuhur. Anak tidur dah ni. ZZZzzzzZzz

Sunday, October 12, 2014

Bila kau ada anak

Bila kau dah ada anak,

Kau akan tahu nikmatnya lelap mata di tengah hari walaupun 10 minit.

Bila kau dah ada anak,

Kau akan tahu ruginya bila tidur lama-lama sekali dengan anak. Rugi masa yang sepatutnya kau boleh guna untuk terapi diri sendiri. Err...macam enjoy tengok ikan kat aquarium sambil makan biskut??..

Bila kau ada anak,

Walaupun kau wasiatkan suami untuk jaga anak untuk berjuang di dapur (padahal goreng ikan je), setiap 3 minit kau akan tengok juga anak tu. Bukan tak percaya suami, tapi... tak percaya sebenarnya. Betullah tuuu..hahha (ok bab jaga anak je).

Bila kau ada anak,

Kau akan selalu ada sesi luahan hati dengan suami sebab kau akan kurang tumpu pada suami pada waktu-waktu perdana. (biasanya waktu pagi. Aku sarankan pagi sebab masa ni otak dah refresh. Kalau ada dendam pun dah lupa. Tapi macam biasa sebelum tidur minta maaf siap2 pasal aku tak jamin siapa2 dapat tengok dunia lagi esok harinya). Amboi panjangnya. Ok masih bab luahan hati. Tambah-tambah lagi kalau anak masih bawah 2 tahun.

Bila kau ada anak,

Automatik kau akan jadi mudah mesra dengan orang. Aku tak tahu yang ini disebabkan peralihan status, atau bertambah keluasan topik perbualan. Tapi selalunya aku perhati anak akan jadi topik utama bila jumpa orang, samada baru kenal atau dengan kenalan lama. Paling best kau boleh tune out kan topik perbualan melayu kuno yang asik bercakap pasal orang lain atau asik tanya berapa gaji kau. Aku cukup benci bab2 ni. Ok lets maintain the positive vibes.

Bila kau ada anak,

Eh anak aku dah bangun tidur lah! Bila ada masa nanti aku sambung. Hahaha okbai! ***bila kau ada anak kau dah kurang berjalan, banyak berlari dalam rumah. Seriously.



OK BABY, IBU DATANG NI!!!!!